Czym jest logo?
Zacznijmy od podstaw. Logo to znak, który reprezentuje daną firmę, sprawia, że można ją łatwo zidentyfikować. Często jednak to określenie jest używane nie do końca prawidłowo.
Według definicji, na logo składa się zapis typograficzny (na przykład nazwa organizacji lub jej skrót) oraz dodatek graficzny. Znak w postaci samego słowa, bez grafiki, nazywamy logotypem. Z kolei sama grafika, bez dodatku w postaci typografii, to sygnet. Szczególnie w przypadku projektowania lub zamawiania projektu logo dla siebie warto znać różnice między tymi pojęciami.
Czym jest logo?
Logo może powstać w zasadzie bezkosztowo, jeśli zdecydujemy się zrobić je własnymi siłami, na przykład za pomocą darmowego narzędzia graficznego. Czy to dobry wybór?
Projektowanie znaku identyfikacyjnego firmy jest na tyle istotną kwestią, że warto zaufać w tym temacie specjalistom – agencjom lub graficznym freelancerom. Ile kosztuje logo w tym przypadku? Niestety, nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Może to być od kilkuset złotych w cenniku osób – bardzo często zdolnych – ale początkujących, po poziom „agencyjnych cen” przy usłudze kompleksowej i opartej na wzajemnej współpracy klienta i grafika/agencji.
Jest to z pewnością droższe rozwiązanie, jednak za ceną idzie wiele korzyści: wysoka jakość projektu i procesu, znajomość najnowszych trendów, wieloletnie doświadczenie w pracy z markami, dokładne rozumienie ich potrzeb, a także umiejętność dopasowania do nich konkretnych znaków i stylów.
Jak zrobić dobre logo?
01 /
prostota jest kluczem do sukcesu
Im mniej skomplikowane w formie będzie nasze logo, tym łatwiej odbiorca się z nim oswoi i zatrzyma je w pamięci.
02 /
z dobrego logo nie można nic ująć
Trzeba upewnić się, że wszystkie elementy znaku są w nim konieczne.
03 /
logo musi dobrze wyglądać w każdej formie
Warto sprawdzić, jak znak prezentuje się w negatywie, a także w mniejszym i większym rozmiarze. Pozwoli to ocenić, czy w każdej z tych wersji logo pozostaje czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy.
Tworzenie logo – krok po kroku
01 /
Przygotowanie
To etap, w którym projektant musi jak najlepiej poznać markę, jej charakter, potrzeby i oczekiwania. Przeprowadza się zazwyczaj obszerny research, sprawdza zarówno stronę internetową, jak i media społecznościowe danej organizacji, a następnie przygotowuje plan pracy.
02 /
Szkice
Większość designerów używa jeszcze klasycznego papieru i ołówka, zanim przeniosą swój projekt do programu graficznego. To cenny krok, w którym z głowy wykonawcy wylewają się na kartkę przeróżne pomysły.
03 /
Pierwsze prace w programie
Po przeniesieniu szkiców do programu podąża się według ułożonego wcześniej planu. Pierwsze propozycje w programie powinny powstawać w czerni i bieli – takie logo docelowo też będzie nam potrzebne.
04 /
Wybór wariacji
To moment wyboru kilku, najczęściej 2-3 opcji ze wszystkich, które powstały do tej pory. Czasami pomocna jest bezstronna opinia kogoś z zewnątrz.
05 /
Dobór typografii
To etap, który nie powinien być bagatelizowany, bo font ma ogromne znaczenie. Za pomocą odpowiednio dobranej typografii można dodać naszemu logo charakteru, tonu, rytmu.
06 /
Ustawienie
W tym kroku zestawia się ze sobą sygnet z logotypem. Możliwości ustawienia naszego logo jest nieskończenie wiele… Trzeba jasno określić, na czym nam zależy i odpowiednio wykesponować najważniejszy element znaku.
07 /
Kolorystyka
Kolory powinny być zgodne z identyfikacją wizualną całej marki, ale też odpowiednio oddawać charakter projektu. Dodatkowo, dobrą praktyką jest użycie maksymalnie 3 barw w jednym logo.
08 /
Prezentacja
Aby jak najlepiej zwizualizować nam znak, grafik przygotowuje różne propozycje – od surowego logo, przez wizytówki, po umieszczenie go na różnych materiałach. Dostajemy tu finalny produkt, do którego oczywiście możemy zgłaszać zastrzeżenia i poprawki.
Jak widać, tworzenie logo jest dość długim i złożonym procesem. Mimo to warto go przejść – odpowiednio zaprojektowany znak może przynieść marce mnóstwo korzyści!